W naszej placówce zatrudniony jest Psychiatra. Konsultuje on pacjentów pierwszorazowych, prowadzi leczenie, prowadzi kontynuację i/lub modyfikację leczenia pacjentów kontynuujących leczenie w Poradni Zdrowia Psychicznego. W razie potrzeby kieruje do placówek leczniczych - szpitala psychiatrycznego, stacjonarnych lub ambulatoryjnych placówek odwykowych, psychiatrycznych oddziałów sądowych o wzmocnionym zabezpieczeniu. Lekarz przyjeżdża do placówki, prowadzi konsultacje zgodnie z zapotrzebowaniem. Konsultuje pacjentów pierwszorazowych, prowadzi leczenie, prowadzi kontynuację lub modyfikację leczenia.
Do zadań szczegółowych pedagoga placówki należy:
Diagnoza specyficznych potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych wychowanków
- diagnozowanie wychowanków przejawiających zachowania agresywne - diagnozowanie wychowanków przejawiających problemy w zakresie stosowania środków psychoaktywnych - realizacja programu zapobiegania ucieczką z placówki - prowadzenie zajęć w ramach programu profilaktyczno - socjoterapeutycznego "Małolat" - współpraca z Specjalistyczną Poradnią Psychologiczno Pedagogiczną w Skawinie i innymi poradniami wg potrzeb
Pomoc pedagogiczna stymulująca powodzenia szkolne i osiągnie sukcesów
- prowadzenie indywidualnych rozmów z wychowankiem oraz konsultacji z nauczycielami na temat przyczyn niepowodzeń szkolnych i możliwości ich przezwyciężenia - rozwijanie u wychowanków umiejętności umożliwiających rozwiązywanie problemów związanych z okresem adolescencji - doradztwo w zakresie sposobów nawiązywania prawidłowych relacji z rówieśnikami oraz osobami dorosłymi - pomaganie w nauce wychowankom przejawiającym braki programowe wynikające z opóĽnień szkolnych i zaniedbań środowiskowych
Diagnoza środowiska rodzinnego
- poznanie sytuacji materialnej warunków życia rodziny wychowanków. Gromadzenie informacji na temat środowiska wychowawczego (historia życia, kontakty rówieśnicze, sytuacja rodzinna i zdrowotna) - analizowanie dokumentacji osobowej wychowanka- prowadzenie rozmów wstępnych z wychowankiem - prowadzenie rozmów z rodzicami, opiekunami prawnymi, krewnymi, nauczycielami i wychowawcami w celu ustalenia przyczyn problemów wychowawczych i demoralizacji - nawiązanie współpracy z kuratorami w Sądach rodzinnych właściwych dla miejsca zamieszkania wychowanków - współpraca z Ośrodkami Pomocy Społecznej w miejscach zamieszkania wychowanków
Propagowanie różnorodnych form poradnictwa w zakresie profilaktyki oraz przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu
Kształtowanie pozytywnych postaw wśród wychowanków: - zachęcać do rozwijania kompetencji społecznych - rozmowy w grupach wychowawczych - eliminowanie przemocy - trening umiejętności społecznych, trening kontroli złości - współpraca z wychowawcami i nauczycielami w pracy z wychowankiem sprawującymi trudności wychowawcze - kontrola niepowodzeń szkolnych, pomoc w nadrabianiu zaległości programowych Pedagogizacja rodziców i opiekunów: - rozmowy z rodzicami, opiekunami, osobami bliskimi wychowankom w celu zapewnienia wsparcia i umożliwienia kontaktu w czasie urlopowań Zajęcia socjoterapeutyczne
Kształtowanie postaw prospołecznych
- uczenie przestrzegania praw i obowiązków, regulamin oceniania zachowania "Jak Cię widzą tak Cię piszą" - kształtowanie postawy tolerancji, empatii i otwartości na drugiego człowieka - zaznajomienie z przepisami dotyczącymi praw człowieka - propagowanie szacunku dla odmienności kulturowej, religijnej i obyczajowej
Indywidualna opieka pedagogiczna
Opieka nad wychowankami: - diagnozowanie potrzeb chłopców - pomoc w adaptacji do pobytu w placówce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów wynikających z rozłąki z najbliższymi - udzielenie emocjonalnego wsparcia (terapia wspierająca) - pomoc w rozwiązywaniu konfliktów w grupie - wypracowanie metod pomocy wewnątrzgrupowej - dbanie o zaspokojenie potrzeb bezpieczeństwa wychowanków oraz identyfikacji z grupą Objęcie szczególną indywidualną pomocą pedagogiczną wychowanków nie akceptujących pobytu w placówce - prowadzenie indywidualnych rozmów - zachęcanie do udziału w zajęciach kół zainteresowań - zachęcanie rodzin wychowanków, krewnych do częstszych odwiedzin w placówce, utrzymywania kontaktu telefonicznego i listownego
Indywidualna opieka pedagogiczna
- prowadzenie rozmów dotyczących dalszej nauki - przeprowadzenie testów ułatwiających sprecyzowanie zainteresowań zawodowych oraz indywidualnych predyspozycji - utrzymywanie kontaktów z PCPR i OPS w miejscach zamieszkania chłopców - przesłanie informacji do PCPR i OPS o przyszłorocznych usamodzielnieniach - udzielenie pomocy w sprecyzowaniu planów na przyszłość, uświadomienie znaczenia niezależności życiowej i finansowej - przygotowanie z wychowankami wniosków i podań do szkół środowiskowych - przygotowanie z wychowankami programu usamodzielnienia - zapoznanie wychowanków z przepisami prawnymi i wymogami jakie należy spełnić, ubiegając się o pomoc pieniężną z tytułu usamodzielnienia, realizacja programu "Wychowanek poza domem" - pomoc w pozyskaniu ustawowych świadczeń - wnioskowanie o przydział mieszkania, miejsc w lokalach chronionych dla wychowanków opuszczających placówkę
Pomoc materialna
- współpraca z rodzicami pod kątem zaopatrywania wychowanków w odzież, przybory szkolne i środki higieniczne - współpraca z placówkami opiekuńczo - wychowawczymi w tym zakresie - sporządzanie wniosków do OPS w celu pozyskania środków na zakupy