Zajęcia Dydaktyczno - Wyrównawcze i Specjalistyczne z Podstaw Matematyki z Elementami Dyskalkulii
Redukcja ucznia przejawiającego specyficzne trudności w uczeniu się matematyki
Zajęcia te mają na celu ukazanie uczniom dotkniętym dyskalkulią oraz uczniom mającym specyficzne trudności w uczeniu się matematyki, że przedmiotu tego można się nauczyć. Mają one pomóc uczniowi sprawniej poruszać się w świecie działań i symboliki matematycznej. Głównym celem terapii jest wdrażanie ucznia do wymagań stawianych przez szkołę, zwiększanie jego możliwości i pomniejszanie ograniczeń, co odbywało się m.in. przez:
przełamywanie strachu przed matematyką,
ukazywanie ciekawych stron przedmiotu,
uświadamianie przydatności wiedzy i umiejętności matematycznych,
przywracanie wiary we własne siły,
motywowanie do samodzielnej pracy.
A
zatem oprócz przyswajania sobie bieżącego materiału (np. za
pomocą kart pracy poruszających życiowe, praktyczne problemy dnia
codziennego), uczniowie mieli możliwość ujrzenia innego oblicza
matematyki - poprzez pryzmat gier i zabaw (zagadek, rebusów,
krzyżówek matematycznych, matematycznych gier multimedialnych,
planszowych, itp.), podczas których wzmagała się aktywność
umiejętności myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania,
zdolności rozumienia pojęć i zależności matematycznych,
rachunek pamięciowy, a także poprawić sprawność liczenia (tabliczka mnożenia oraz podstawowe działania arytmetyczne: dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie),
zdolność do matematyzacji konkretnych sytuacji i umiejętność ich słownego opisu przy użyciu schematów obrazowych i symboli matematycznych.